Of het nu gaat om grind, bouwafval, stabilisé of tuinafval, met een kipper laad je je vracht vlot uit waar je hem hebben wilt. Maar zo’n zware lading gaat natuurlijk niet vanzelf naar boven, daar heb je kracht voor nodig. Als je echt wil, kan het nog met de hand. Maar de meeste van onze klanten kiezen toch voor een elektrisch aangedreven systeem. Daarbij moet je wel op enkele zaken letten en een paar keuzes maken!
In het kort:
- Kippen met batterij op de aanhangwagen:
- Opladen via externe druppellader
- Opladen via trekkend voertuig
- Installeren van extra regulator in het trekkend voertuig
- Dunne kabels naar een kleinere, meestal rode stekker
- Rode stekker uittrekken tijdens het kippen!
- Batterij van de aanhangwagen NOOIT rechtstreeks verbinden met de batterij van het trekkend voertuig!
- Kippen met trekkend voertuig als krachtbron:
- Elektrisch
- Dikke kabels van batterij naar een grotere, typisch grijze stekker
- Eventueel
- Standaard batterij vervangen door een tractiebatterij voor langere belasting
- Tweede batterij voorzien in trekkend voertuig
- Hydraulisch: Power take-off (PTO) zoals bij bvb. traktoren.
- Elektrisch
Wil je wat meer weten over de technische details? Lees dan rustig verder!
We werken met hoge stroomsterktes!
In de elektriciteitsleer geldt:
P = U x I
waarbij:
P : het vermogen, in Watt (W)
U : de elektrische spanning, in Volt (V)
I : de elektrische stroom(sterkte), in Ampère (A)
Een typische kipper heeft een pomp met een vermogen van 2000 Watt. Als we een paar typische waarden voor de spanning invullen, dan krijgen we de volgende voorbeelden:
Vermogen (Watt) | Spanning (Volt) | Stroomsterkte (Ampère) |
2000 | 230 (gezinswoning) | 8,70 |
2000 | 24 (dubbele batterij) | 83 |
2000 | 12 (enkele batterij) | 166 |
Zoals je ziet: hoe lager de spanning, des te hoger de stroom. Als we een batterij van 12V nemen, dan spreken we dus over een stroom van 166A! Als je weet dat een typische gezinswoning een aansluiting van 40 Ampère heeft, dan trek je meer dan 4 keer zoveel stroom uit je batterij als je aan het kippen bent. Niet te onderschatten dus!
Waarom is dit belangrijk? Hoe hoger de stroomsterkte, hoe dikker de kabels en hoe groter de stekkers moeten zijn van je elektrisch systeem. Anders loop je het risico dat ze smelten of zelfs in brand schieten! Er zijn veel bijkomende details, maar als vuistregel mag je stellen dat je 3 Ampère per vierkante millimeter kabel kan sturen. Om 166 Ampère veilig door te laten en wat veiligheidsmarge te hebben, neem je dus best een kabel van 50mm2 en een grote, 2-polige stekker. Vraag ook zeker na of uw garagist een zekering heeft geplaatst! Wij raden voor een pomp van 2000W een zekering van 200A aan.
Aparte batterij of niet?
Als krachtbron heb je ook 2 keuzes: een aparte batterij op de aanhangwagen zelf of rechtstreeks op de batterij van het trekkend voertuig.
Als je een aparte batterij neemt, dan moet je die wel regelmatig opladen wil je vlot blijven kippen. Dat kan door hem af en toe aan een druppellader te hangen. Bij echt intensief gebruik kan je ook denken aan een oplaadsysteem via het trekkend voertuig. Dan moet er wel een extra regulator geïnstalleerd worden om te toevoer naar de batterij te regelen. Voor deze oplaad-verbinding spreek je ook over veel kleinere stroomsterktes en dus zullen de bekabeling en stekkers veel lichter zijn.
Uit ervaring raden we wel aan deze "laadstekker" los te koppelen wanneer je wil kippen. We hebben al meegemaakt dat er dan toch te veel stroom door deze stekker werd getrokken. Normaal springt dan de zekering, maar omdat er in dit geval geen geïnstalleerd was, was heel de boel aan elkaar gesmolten!
Kip je rechtstreeks op het trekkend voertuig, dan heb je dus die zwaardere verbinding nodig. Maar je hebt ook het voordeel dat de batterij al rijdend bijgeladen wordt. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de meeste auto batterijen niet zijn voorzien om langdurig hoge stroom te leveren, wat je tijdens het kippen wel nodig hebt. Overweeg dus om je batterij te laten vervangen door een tractiebatterij die daar wel voor is voorzien.
Wat ook uitermate belangrijk is, zeker als u al eens een kipper (uit)leent: sluit NOOIT een batterij van de aanhangwagen rechtstreeks op de batterij van het trekkend voertuig aan! Als er te veel ladingsverschil is tussen de twee, dan zijn de stroomsterktes die heen en weer gestuurd worden hoog genoeg om uw batterij te doen ontploffen. Heb je een aanhangwagen met aparte batterij en toch een grote stekker? Kijk dan heel goed na waar deze op aangesloten wordt!
Heeft u specifieke vragen waarbij ik persoonlijk kan helpen?