Heb je altijd al met een opligger willen rijden maar je hebt (nog) geen CE rijbewijs? Dan is onze remork voor deze maand helemaal iets voor jou!
Maar alle gekheid op een stokje, deze maand leverden we een mooie aanhangwagen af die gebruikt gaat worden om de oogst rechtstreeks van het veld naar de veiling te brengen. Daarom is het belangrijk dat er snel en ergonomisch van alle kanten rondom de aanhangwagen bakken met de hand geladen kunnen worden. Hoe we dit hebben aangepakt leggen we graag hieronder uit:
1. Zijdelingse schuifzeilen aan beide kanten
Door de zijdelingse sponnen weg te laten, geen dwarsliggers te gebruiken en met volledig verschuifbare zeilen te werken, kan je de aanhangwagen volledig open zetten en vlot van beide kanten laden. Zoals je kan zien zijn alle combinaties mogelijk: één kant open of twee, en beide kanten kunnen afzonderlijk naar de voor- of achterkant verschoven worden, al naargelang waar ze het minst in de weg zitten. Eenmaal volledig geladen kan alles weer dicht om uw lading droog en veilig naar zijn eindbestemming te brengen.
2. Robuust opspanmechanisme
Bij andere overdekte aanhangwagens gebruiken we vaak dwarsliggers in de zijkanten om het zeil te ondersteunen. Om de opening aan de zijkant volledig vrij te laten, hebben we die moeten weglaten. De zeilen moeten dus stevig worden opgespannen zodat ze niet beginnen flapperen tijdens het rijden, want het is toch wel een hele oppervlakte. Hiervoor gebruiken we een opspanmechanisme waarbij aan de voorkant van de aanhangwagen een stang over de hele hoogte van het zeil loopt en die deze met een ratel gelijkmatig oprolt. Doordat de achterkant eerst is vastgemaakt, kan je een grote spankracht op de volledige lengte van het zeil zetten. De onderkant wordt dan nog eens vastgemaakt met spanners zoals je ook wel vaak op vrachtwagens ziet. Geen zuchtje wind die daar nog mee kan spelen!
3. Volledig opklapbaar achterzeil met snelsluiters
Ook het achterzeil is volledig open te maken (ook al ben ik vergeten daar een foto van te nemen voor de klant ermee wegreed). Deze keer hebben we echter gekozen voor roterende snelsluiters in plaats van het klassieke lint dat van boven naar onder door ogen wordt geregen. Hierdoor kan je veel eenvoudiger de zijkanten van het zeil losmaken en weer bevestigen. Ook het achterzeil maar gedeeltelijk losmaken om er snel iets in- of uit te laden is zo veel eenvoudiger. De onderkant wordt dan weer met de klassieke "rekkers" naar beneden gespannen.
4. Uitschuifbare steunen voor achterspon
Het was je de eerste keer misschien niet opgevallen, maar net boven het achterlicht zit een uitschuifbare steun verstopt! Heb je al eens een langere lading te vervoeren, dan kan je het achterspon open laten en deze hierop laten rusten. Ik kan me ook inbeelden dat tijdens het inladen van de oogst de bakken op het uitgeklapte spon worden getild door één ploeg, terwijl de andere de bakken achterin stapelt. De geveerde snelsluiters houden de steun dan weer veilig weggeborgen wanneer je ze niet gebruikt. Je wil ze natuurlijk onderweg niet verliezen!
5. Kleine wielen voor verlaagd plateau
Om een zo breed mogelijk laadvlak te hebben, werd gekozen voor een remork "boven de wielen", zoals we dat noemen. Maar om de vloerhoogte toch nog zo laag mogelijk te houden, gebruiken we wielen met een kleinere diameter (voor de kenners onder jullie: 195/50R13C). Let wel goed op met kleinere wielen: het is van nóg groter belang dat ze goed op druk worden gehouden, en de minimale druk ligt ook een pak hoger dan bij onze standaardwielen! Doe je dit niet, dan zal je merken dat je banden ongelooflijk snel verslijten.