Een vraag die we regelmatig krijgen: "hoe snel mag ik nu eigenlijk met mijn aanhangwagen rijden?" En als je begint rond te zoeken op het internet dan bestaat daar best wat verwarring rond. De algemene regel is dat je dezelfde maximale snelheid moet aanhouden wanneer je met een aanhangwagen rijdt als ieder ander voertuig, behalve in bepaalde gevallen. Om je onverwachte boetes te besparen, zetten we die graag even voor je op een rij.
Autosnelwegen en gescheiden autowegen
Normaal mag je hier met een snelheid van 120 km/u rijden. De letterlijke tekst van de wegcode zegt: "De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton en van autobussen, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur."
En met het woord "slepen" start de verwarring vaak. Met een "sleep" bedoelt men de combinatie van het trekkend voertuig en de aanhangwagen samen. Het gaat ook over de "maximale toegelaten massa" en heeft dus niets met de lading te maken. Zelfs al is je aanhangwagen volledig leeg, in sommige gevallen ben je nog steeds beperkt tot 90 km/u!
De Maximale Toegelaten Massa (van de) Sleep, afgekort als MTMS, bereken je typisch door de Maximale Toegelaten Massa (MTM) van je trekkend voertuig en van je aanhangwagen bij elkaar op te tellen. Deze kan je vinden op het identificatiebewijs (voor bedrijfsvoertuigen en geremde aanhangwagens) of op het gelijkvormigheidsattest (voor personenwagens):
Als we de identificatieverslagen van de Nissan en de aanhangwagen hierboven nemen zou je dus uitkomen op 2800 + 2000 = 4800 kg. Maar dan merk je dat er ook een apart veldje is dat de "MTM Sleep" van de Nissan vermeldt, en daar staat 4300 kg ipv. 4800 kg. Dat komt doordat dit voertuig maximaal maar aanhangwagens tot 1500 kg mag trekken. Hoe dat juist in elkaar zit kan je lezen in ons artikel over maximale belading van je aanhangwagen. Maar voor de snelheid zit je met die 4300 kg nog steeds boven de 3,5 ton, en dus mag je met deze combinatie maar 90km/u rijden op de autostrade.
De verwarring ontstaat door 2 termen die héél erg op elkaar lijken: De Maximale Toegelaten Massa Sleep (MTMS) en de Maximale Toegelaten Sleep Massa (MTSM). Exact dezelfde woorden, maar in een iets andere volgorde en een totaal andere betekenis. Kwestie van het makkelijk te maken! De MTMS gaat over de combinatie van trekkend voertuig en aanhangwagen, en drukt uit hoeveel die samen maximaal mogen wegen. De MTSM drukt uit hoe zwaar een aanhangwagen maximaal mag wegen wanneer hij getrokken wordt door dit voertuig.
Ook op het gelijkvormigheidsattest van de personenwagen staat de MTMS, maar wordt ze voluit geschreven als "Technisch toelaatbare maximummassa van de voertuigcombinatie". Die is in dit voorbeeld 3300 kg, en dus mag je met deze wagen zelfs met een aanhangwagen rustig 120 km/u karren.
Snelheidsborden met een onderbord
De letterlijke wettekst zegt: "Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide." Het gaat dus weer over de MTMS zoals hierboven beschreven en is onafhankelijk van de lading.
Heb je dus een combinatie met MTMS van meer dan 3,5 ton, dan mag je in bovenstaande gevallen respectievelijk 50 en 60 km/u rijden. Valt je MTMS onder de 3,5 ton dan rijd je in het eerste geval volgens de standaard regels voor snelheidsbeperking. In het tweede geval mag je maximaal 90 km/u rijden.
Heeft u specifieke vragen waarbij ik persoonlijk kan helpen?