Jef Grimon is helemaal bezeten van draaiorgels! Hij steekt ze helemaal zelf in elkaar. Recent werkte hij zijn grootste orgel, "De Klaproos", af en hij wil natuurlijk iedereen van dit kunstwerk laten genieten. Maar zo’n mastodont steek je niet zomaar snel even in de koffer. En dus kwam Jef bij ons terecht.
Hij wou zijn orgel kunnen vervoeren en liefst ook bespelen zonder dat hij het moest afladen. Met onze Belgische zomers moesten we ook rekening houden, dus een volledige afdekking was zeker geen luxe. Als oplossing bouwden we voor hem deze mooie 2-tons dubbelasser met huif.
1. Huif met zelfoprollende zijden
Je kent ze misschien wel, die armbandjes die beginnen als een rechte strip en dan rond je pols “krullen” als je ze er tegen tikt. Wel, een gelijkaardig systeem gebruiken we ook om de zijkanten zonder moeite op te laten rollen en netjes omhoog te houden van zodra je de onderkant losmaakt. De weerstand van de veer is net groot genoeg zodat het terug afrollen ook maar minimale moeite kost. Alle 4 de zijkanten zijn van dit systeem voorzien zodat de aanhangwagen in een flits tot podium kan omgetoverd worden.
De aluminium dwarslatten zijn duurzamer dan de typische houten versies en zorgen er ook voor dat tijdens het rijden het zeil mooi in vorm blijft. Zo wordt je aanhangwagen geen zeilboot!
2. Verlaagd chassis
De totale hoogte was bijzonder belangrijk: de huif moest de orgel van 2,23 meter hoog volledig omsluiten, maar toch ook door de poort van 2,68 meter kunnen om veilig gestald te staan. Ook moest de vloer zo laag mogelijk komen. Dat maakt het opladen van het orgel een pak gemakkelijker, maar is ook veiliger en stabieler rijden door het lagere zwaartepunt. Door te werken met een verlaagd chassis “tussen de wielen”, konden we de vloer tot op 44cm brengen.
3. Assen met schokdempers
Voor de meeste aanhangwagens gebruiken we typisch rubbergeveerde assen. Die kunnen al het brute geweld waar ze mee te maken krijgen vlotjes aan. Maar omdat het orgel toch een vrij gevoelige lading is - en ons landje bezaaid met de oh-zo-geliefde verkeersdrempels - kozen we hier voor assen met schokdempers. Iets duurder, maar een veel zachter rijgedrag.
4. Vast gemonteerde winch
700 kg weegt het orgel, dus een beetje hulp bij het opladen is altijd welkom. Deze handwinch heeft 12 m kabel van 7 mm dik en kan tot 900 kg slepen. Elektrisch had ook gekund, maar dan moest er een extra batterij of verbinding voorzien worden als voeding. Bij kippers die sowieso al een voedingsbron hebben, wordt wel vaak voor een elektrische versie gekozen.
We wensen Jef enorm veel genot met zijn orgel en wie weet hoor je hem binnenkort wel ergens spelen! Een paar datums die al vastliggen:
- zondag 9 september tussen 9.30 uur en 13.30 uur op de jaarmarkt in Broechem
- zondag 16 september in Vorselaar aan de schapenstal voor Lokaal en Gezond
Of nodig hem uit om op jouw evenement te komen spelen:
Heeft u specifieke vragen waarbij ik persoonlijk kan helpen?